Ważny element budowania marki.
Jeśli chcesz stworzyć rozpoznawalną markę, potrzebne Ci jest dobre (świetne, genialne) logo. Wybór logo – dobrego logo – jest dla wielu firm czy blogów kluczowym momentem, bo nagle ludzie przestają myśleć o nazwie. Zaczynają myśleć o obrazie i kojarzyć z nim Ciebie – Twoją markę. Co widzisz, kiedy myślisz o takich firmach jak Mercedes, Apple czy Pepsi? Chcąc nie chcąc, widzisz w głowie ich logo.
Mniej znaczy więcej
Obserwując zmiany logo największych marek, bardzo dobrze widać tendencję do upraszczania wzoru. To nawet logiczne, bo im łatwiejszy obrazek, tym szybciej i lepiej zapada w pamięć. Historię zmian logo najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie można zobaczyć TU. Obecnie królują proste, geometryczne wzory z jak najmniejszą ilością napisów (bo po co zmuszać leniwych ludzi do czytania), ale między nimi często pojawia się przestrzeń negatywna, czcionka udająca pismo ręczne i czasem vintage (chociaż mam wrażenie, że coraz rzadziej).
Jak Cię widzą, tak Cię zapamiętają
Oczywiście największe firmy, które mają solidnie zbudowany wizerunek, mogą odpuścić sobie tekst w logo. Jednak będąc „na początku”, żeby zapaść głęboko w świadomość ludzi, trzeba połączyć swoją nazwę z obrazem, który będzie łatwy do zapamiętania i, co najważniejsze, będzie się wiązał z przekazem marki, którą właśnie tworzysz. Dobre logo musi przykuwać uwagę i zawierać element, który nawiąże połączenie pomiędzy nazwą Twojej marki a obrazem. Trzeba pamiętać również o logice (bloger podróżniczy + śrubokręt = WTF?), czytelności i estetyce – to chyba jasne.
Choose wisely
Nawet jeśli planujesz zlecić komuś stworzenie logo (ja właśnie tak robię), to musisz mieć pomysł i plan – nawet ogólny – tego, jak chcesz, żeby wyglądało Twoje logo. Niestety nikt za Ciebie tego nie zrobi. Wybierz takie elementy, które w miarę upływu czasu pozostaną niezmienne i nadal będą prezentować się dobrze. Warto poświęcić trochę czasu na dopracowanie wszystkich szczegółów, bo logo pozostanie z Tobą na długo. Nie wprowadzaj w nim zmian zbyt często (częściej niż raz na pięć lat), bo zanim ludzie zdążą Cię zapamiętać, dasz im nową rzecz do uczenia się.
Napisy końcowe
- nie kradnij istniejących już pomysłów (nawet fragmentów) – bądź oryginalny i Twórz własną markę a nie marną podróbkę
- buduj pozytywne skojarzenia – mile zaskocz odbiorcę
- bądź konsekwentny – jeśli już koniecznie będziesz chciał kiedyś podrasować logo, niech to będzie kosmetyczna zmiana a nie zupełnie nowy projekt
- niech budzi skojarzenia – z Tobą i tym, co tworzysz
- jak będzie wyglądać na… – stronie www, wizytówkach, gadżetach; a także w powiększeniu i pomniejszeniu – będzie czytelne?
- to logo jest brzydkie – chyba nie chcesz, żeby ktoś tak pomyślał o Twoim logo – zwłaszcza Ty sam
- tęczę, widzę tęczę – nie przesadzaj z ilością kolorów i mieszania czcionek
- a może by tak jednak pościągać? – jest wiele stron prezentujących już istniejące logo (loga?) a także darmowe kreatory logo (tylko pls – nie rób w nich swojego logo na serio) – przeglądając je istnieje duże ryzyko wymyślenia własnego, idealnego znaku identyfikującego